Jo pidempään olen kaivannut uusia tuulia työhöni ja viime keväänä sain ajatuksen, että voisin perustaa oman toiminimen ja tarjota virtuaaliassistentin palveluita. Olen ollut sihteerinä Helsingin kaupungilla melkein kahdeksan vuotta ja sitä ennen olin matkatoimistossa matkatoimistovirkailijana, joten kokemusta niin asiakaspalvelusta kuin monipuolisista sihteerin tehtävistäkin löytyy. Tuumasta toimeen ja nyt on toiminimi Anmako rekistereissä ja toiminta lähtenyt hiljalleen käyntiin.

 

läppäri on virtuaaliassistentille tärkeä

 

Monelle sana virtuaaliassistentti (VA) on vielä vieras, Wikipedian mukaan ”virtuaaliassistentti (engl. Virtual assistant, lyh. VA) on yksi Internet-ajan mukanaan tuomista ammattinimikkeistä. Nimikkeessä oleva virtuaalinen-sana viittaa siihen, että työ tehdään assistentin toimipisteestä käsin tietotekniikkaa hyödyntäen. Virtuaaliassistentin ydintehtävä on avustaa asiakastaan erilaisten rutiinien hoitamisessa”. Asiakkaat voivat olla niin yksityishenkilöitä kuin yrityksiäkin. Monessa pienessä yrityksessä saattaa olla muutama tunti viikossa hommia assistentille, jolloin kokoaikaisen assistentin palkkaaminen ei ole kovinkaan kannattavaa.

 

Mitä virtuaaliassistentti sitten voi tehdä? Tehtävänkuvia on varmasti yhtä monta kuin on assistenttejakin, jokainen määrittelee tehtävänsä osaamisensa ja kiinnostuksensa mukaan. Itse olen ajatellut keskittyä matkojen varaamiseen, tapahtumien järjestelyyn sekä tiedon etsimiseen, nettisivujen tekemiseen ja niiden päivittämiseen, riippuen tietysti asiakkaiden tarpeista. Jos nyt aloit miettiä, että voisitkohan antaa jonkun jutun minulle tehtäväksi, voit laittaa minulle viestiä, niin selvitetään asia. Aloittaessani en nimittäin osannut ajatella, että etsisin Amazon.comista kirja-arvosteluita, mutta sellaisen toimeksiannon sain. Eli ota rohkeasti yhteyttä, jos sinulla olisi mahdollisesti jotain, minkä voisin puolestasi tehdä ja samalla sinä voit käyttää omaa aikaasi johonkin tärkeämpään.